Vi vill verka för en landsbygd med självförtroende och vinnande drivkraft. Vi tror på landsbygden och kraften i de människor som finns där!

Webbkommunikation vid Landsbygdsriksdagen

I samband med Landsbygdsriksdagen i Blekinge 6-9 september 2012 hade Magnus ett uppdrag från Hela Sverige ska leva att stimulera kommunikationen kring evenemanget i sociala medier.

Uppdraget inleddes med en träff med en grupp studenter vid agronomprogrammet med landsbygdsutvecklingsinrikting för att forma ett team som kunde vara extra drivande i kommunicerandet på webben. Väl på plats i Blekinge träffade Magnus de studenter som följt med till Blekinge för en genomgång om på vilka olika sätt kommunikationen kunde gå till.

När Landsbygdsriksdagen var invigd på torsdagkvällen gjorde Magnus om webbplatsen för evenemanget, www.landsbygdsriksdagen.se, till att tydligare fokusera på de olika liveflöden som skapades av deltagarna på plats i Blekinge och av andra intresserade på webben. I huvudflödet på webbplatsens startsida visades de blogginlägg som skrevs av studenterna om deras intryck av komunresor, seminarier, plenumdragningar, personliga möten och festligheter mm. I  sidopanelen till höger fanns twitterflöden från hashtaggen #Landsbygdsriksdag samt kontona @landsbygdsriksdag och @helasverige. Det gick också att berätta om sina intryck direkt på sidan via Facebook.

Under dagarna i Blekinge bevakade Magnus bloggande samt twittrande och såg också till att många inlägg om Landsbygdsriksdagen skickades vidare och besvarades från kontot @landsbygdsriksdag. Totalt skickades det under Landsbygdsriksdagen mer än 376 tweets märkta med #Landsbygdsriksdag, varav 78 med foton, av ca 35 unika konton.

Uppdraget åt Hela Sverige ska leva i samband med Landsbygdsriksdagen känns som en viktig insats i vår strävan för att landsbygden på riktigt ska ta klivet in i sociala medier. Vi ser en outnyttjad potential i sociala medier för många aktörer på landsbygden, inte minst inom den ideella och den offentliga sektorn, och vill gärna vara med och bidraga till att fler ser och utnyttjar den. Vår förhoppning är att några fler under Landsbygdsriksdagen fick upp ögonen för möjligheterna med sociala medier.